موشکها و ماهواره‌ها

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار بزرگ است اما تنها طی 50 سال اخیر بود که توانستیم حقیقتا به عظمت آن پی ببریم. این بسیار طبیعی است که در پی شناخت بهتر مکانی که در آن زندگی کنیم باشیم. از این رو از نیم قرن پیش ابزار تحقیق و اکتشاف جدیدی مانند رادیو،تلسکوپ، ماهواره و سفینه بدون سرنشین ساختیم و چیزهای شگفت‌انگیز و حیرت‌آوری درباره چگونگی تشکیل جهان و پایان آن آموختیم و این خود کشف بسیار بزرگی بود. ما از این پس برای آن که بتوانیم به اسرار جهان پی ببریم و به آنها دست یابیم موشکهایی در اختیار داریم. این موشکها ما را قادر می‌سازند ماهواره هایی به اطراف زمین و سفینه‌های بدون سرنشینی به سوی سیارات دوردست ارسال داریم.

• دسکتاپ یا لپتاپ؟

دسکتاپ یا لپتاپ؟ پاپ‌کورن فوق‌‌چرب یا کم‌سدیم؟ کاغذ یا پلاستیک؟ بسیار خوب، حداقل با سؤال دسکتاپ یا لپتاپ می‌توانیم شیوه‌هایی برای راهنمایی ارائه دهیم.

"وایکینگ"، به سوی کشف مریخ

آیا در سیاره مریخ زندگی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش امروزه بهتر از پیش مجهز هستیم. مریخ، سیاره‌ای است که چنانچه از خورشید فاصله بگیریم بلافصله پس از زمین قرار دارد.

فیزیک کوانتوم

یکی از برجسته‌ترین پیشرفتهای علمی قرن بیستم تحول و ابداع مکانیک کوانتوم است. امروزه مکانیک به عنوان یک وسیله قدرتمند برای درک وضعیت اتمها و مولکولها و نیز یک عامل حیاتی در دست فیزیکدانان و به همان اندازه شیمیدانان و بیوشیمیستها درآمده است.

مفهوم فازی

نویسنده: میلاد صبوری, منتشر شده در بخش علم و فناوری,

مفهوم فازی

طرف آدم خوبیه یا آدم بدی هست؟ فلان بخش برای سرمایه گذاری مناسب هست یا نه؟ محتویات فلان کلاس آموزشی خوب بود یا بد بود؟ هوا امروز گرمه یا سرده؟ این سوالات و ده‌ها مورد مشابه دیگر موضوعاتی هستند که بسیاری از افراد روزانه با آن سر و کار دارند. نحوه پاسخگویی به این سوالات چگونه است؟ شما برای پرسش "فلان بخش برای سرمایه گذاری مناسب هست یا نه؟" چه پاسخی می‌دهید؟ آیا صرفا با یک جمله "مناسب هست" یا "مناسب نیست" جواب این سوال را به صورت قاطع می‌دهید یا با به کار بردن کلماتی مثل "احتمالا"، "شاید"، "اگر ..."، کمی ابهام و عدم قطعیت را وارد پاسخ خود می‌کنید. و در نهایت اینکه تفاوت انسان با یک ربات، در پاسخ به سوالات فوق چیست؟

به طور کلی در مواجه با مسائل دنیای واقع، می‌توانیم از دو مفهوم کلی استفاده کنیم: مفهوم دو دویی و مفهوم فازی. در مفهوم یا منطق دو دویی هر موجودیت یا واقعیت را با دو ارزش "درست - نادرست"، "وجود - عدم وجود"، "بله - خیر" و یا "صفر - یک" در نظر می‌گیریم. مثلا اگر بخواهیم پرسش "آیا هم اکنون هوا سرد است؟" را با استفاده از منطق دو دویی پاسخ دهیم جواب آن می‌شود "بله سرد است" یا "خیر سرد نیست". به عبارت دیگر بین سرد بودن هوا با سرد نبودن هیچ حد واسطی در نظر گرفته نمی‌شود.

مفهوم دیجیتال که امروزه در بسیاری از جنبه های زندگی بشر وارد شده از همین مفهوم ساده دو دویی نشئت گرفته شده است. در مفهوم دیجیتال همه چیز در قالب صفر و یک تعریف و تفسیر می‌شود. به عنوان مثال در کامپیوتر به عنوان یک وسیله دیجیتال ولتاژ که یک امر پیوسته است به صورت دو دویی یا دیجیتالی تعبیر می‌شود. به این صورت که ولتاژ صفر تا دو و نیم به عنوان صفر و ولتاژ دو و نیم تا پنج ولت به عنوان یک تفسیر می‌شود و این اساس دنیای صفر و یک ها در کامپیوتر است.

در کنار مفهوم دو دویی، مفهوم دیگری به نام منطق فازی قرار دارد. در منطق فازی واقعیت‌ها محدود به آن نمی‌شوند که یک صورت صفر و یکی به خود بگیرند. در این منطق بین صفر تا یک، گستره‌ای از حالت‌های مختلف وجود دارد که یک واقعیت می‌تواند متناظر با هر کدام از آنها شود. به طور کلی اگر دقت شود مغز انسان در مواجه با مسائل مختلف بیشتر به صورت فازی عمل می‌کند تا به صورت دیجیتال.

3.0/5 امتیازهای داده شده (6 امتیاز)